Vészforgatókönyv feltörés esetére

Ismered azt az érzést, amikor egy ügyfeled kérdezi meg, hogy miért nem működik a weboldalad? Azt, amikor ránézel, és látod hogy valami baj történt? Mit érzel? Kapkodsz? Valahogy gyorsan helyre kéne tenni az oldalt! Ez gáz! Ha értesz hozzá valamennyire, elkezded oltani a tüzet. De nyilván ideges vagy, és könnyen lehet hogy becsúszik valami hiba, amivel csak tetézed a bajt… Na nem értesz hozzá, akkor pedig leforrázva ülsz a gép előtt, és hirtelen azt sem tudod, kit hívj fel.

Mi az, ami legelőször átfut az agyadon? Úr isten, gyorsan csináljunk valamit, mielőtt az emberek észreveszik… Pedig az emberek már észrevették, hiszen Téged is egy ügyfeled riasztott. Persze nem tesz jót a vállalkozásod megítélésének az sem, ha csak pár ember látja a feltört oldalad. Tudnod kell azonban, hogy ez még a jobbik eset. Időben tudsz az incidensről, és megteheted a szükséges lépéseket.

Amikor a böngésző figyelmeztet

A rosszabb eset szokott azonban gyakran előfordulni. Nem veszel észre semmit a feltörésből, fertőzésből. Csak majd pár nappal később, amikor a Google találati listáján megjelenik a “weboldalt valószínűleg feltörték” szöveg, és amikor rákattintasz a linkre, akkor a böngésző egy szép piros képernyőn közli veled: “A megnyílő oldal rosszindulatú programot tartalmaz”!

Ebben az esetben már mindenki észre fogja venni a problémát, és úgy pattannak le a honlapodról, hogy többé vissza sem néznek. Itt kezded el igazán érezni a kiesett bevételt, az eddigi jó megítélésed hirtelen rossza fordulását. A helyzetet tovább súlyosbítja az a tény, hogy ha azonnal meg is szünteted a fertőzést, a Google Search Console-ban is jelezned kell ezt, és súlyos napok telhetnek el mire a Google ismét biztonságosnak nyilvánítja az oldaladat. Nyugodtan számolhatsz úgy, hogy azonnali cselekvés esetén is 2-3 napig biztosan látszani fog a feltörés ténye a találati oldalon, illetve a böngészőkben.

Ki fog értesíteni?

Egyáltalán nem biztos, hogy ismerősöd vagy ügyfeled fog először találkozni a hibaüzenetekkel. Javaslom, hogy amennyiben még nem tetted meg, regisztráld az oldaladat a Google Search Console-on. Ha bármilyen biztonsági probléma híre eljut a Google-höz, e-mailben kaphatsz értesítést. A Search Console-ra egyébként is érdemes regisztrálni az oldaladat, mert egy csomó hasznos információt kaphatsz arról

A legfontosabb: az idő

A fent vázolt esetet megfelelő eszközökkel könnyű elkerülni. Ha van egy eszköz a kezedben, ami rövid időn belül észreveszi a fertőzést az oldaladon, és képes vagy megszűntetni a bajt, akkor a keresőknél / böngészőprogramokban még nem fogod kiverni a biztosítékot. A legfontosabb teendő tehát: időben érzékelni a problémát, és a lehető leggyorsabban megszűntetni a fertőzést.

Jó tanács: legyen terved minden esetre! Készíts magadnak egy checklistát, ami tartalmazza azt, hogy milyen sorrendben milyen lépéseket kell végrehajtanod, kit kell értesítened. Egy ilyen sorvezető jól fog jönni éles helyzetben. Sokkal higgadtabban és pontosabban tudod visszanyerni az uralmat az oldalad felett, ha nem kell kapkodnod, telefonszámokat, e-maileket előkeresned.

Mit tartalmazzon a checklista?

Mindenképpen legyen kéznél a tárhelyszolgáltató, a fejlesztő telefonszáma! Velük nagy valószínűséggel kell majd beszélned! (És írd fel a checklistára azt is, hogy www.webshield.hu, hogy ha komolyabb segítség kell!). Jól jöhet, ha a telfonszámok mellé feljegyzet az e-mail elérhetőségeket, esetleg a tárhely hibajegy kezelő rendszerének belépési címét. Szintén hasznos, ha tudod hogy kit mikor tudsz hívni! Az ügyfélszolgálat (sajnos) sehol sem működik 24 órában.

Készítettem egy folyamatábrát. Ez nem tartalmaz minden eshetőséget, de ez esetek többségére remekül alkalmazható! Használd nyugodtan!
Amennyiben a folyamatot szeretnéd felgyorsítani, bekereteztem azt a részt, amiben a WebShield segítségedre lehet.

Ha feltörik az oldaladat, jól jön egy előre kigondolt terv!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.